Stockholms observatorium

Fysik i Kungsträdgården

Stockholms universitet

På söndag den 10 september kl. 11 - 18 fylls Kungsträdgården med spännande aktiviteter för att visa fysikens och astronomins betydelse för vårt samhälle och vår världsbild (se Fysik i Kungsträdgårdens officiella affisch). Alla hälsas välkomna att titta på utställningar om fysik i rymden, pröva på olika experiment och lyssna på föredrag.

Institutionen för Astronomi vid Stockholms universitet kommer att ha ett tält på plats där besökarna kan lyssna på föredragen: "En resa i rymden - följ med när hastigheten närmar sig ljusets!", "Solen i närbild", "Skenet som bedrar - galaxernas och deras mörka hemligheter", "Supernovor - om stora stjärnors glansfulla sorti", "Odin avslöjar fukt i Vintergatan" och "Kommer jorden att slukas av solen?". Dessutom kommer det bland annat att finnas ett solteleskop att titta i, samt information om astronomiinstitutionens övriga aktiviteter.

Senast uppdaterad: 2006-09-07

Redaktion och tekniska frågor: webmaster@astro.su.se.