Svarta hål-gala

En konstnärlig tolkning av hur gas faller in i ett svart hål. Gasen hettas upp och sänder ut röntgenstrålning, vilket gör det möjligt för astronomer att upptäcka det svarta hålet. Credit: Aurore Simonnet/Sonoma State University/NASA.

Välkommen till den stora galakvällen om svarta hål vid AlbaNova universitetscentrum! Astronomerna Magnus Axelsson (Stockholm) och Linnea Hjalmarsdotter (Helsingfors) kommer att presentera sina nomineringar till "universums häftigaste händelsehorisonter". Publiken får rösta på sin favorit. Evenemanget arrangeras av Svenska Astronomiska Sällskapet och är kostnadsfritt.

Tid: Onsdagen den 16 januari kl 19:00
Plats: AlbaNova universitetscentrum, Roslagstullsbacken 21, Oskar Kleins auditorium (sal FR4, en trappa ned från ingångsplanet)

Magnus AxelssonTfn: 08-5537 8515
Linnea HjalmarsdotterTfn: 08-5537 8546